Aktiv med diabetes

Sørg for at vælge gode sko til træningen!

Udgivet for første gang: 10.07.22
Magnus Aulstad
Skrevet af: Magnus Aulstad

Jeg hedder Magnus, er født i 1995 og kommer fra Lillehammer, hvor jeg også er bosat. Jeg fik type 1-diabetes som 16-årig, mens jeg boede alene på et værelse langt hjemmefra. Ud over at være lærerstuderende er jeg lidenskabeligt optaget af træning og bruger meget tid på det.

Er du lige begyndt at træne, eller genoptager du træningen efter en længere pause? Derfor er det så vigtigt at prioritere godt fodtøj til træningen!

Hvis du er en af dem, der ikke er særlig god til at holde dine gode træningsvaner ved lige hele året, kan det være nødvendigt at se på, hvad du kan ændre på, så du forhåbentlig kan holde dampen oppe. Uanset hvilken træningsform du foretrækker, er sko noget af det vigtigste.

Diabetes Type 2 nyhedsbrev

Tag vare på dine ben og fødder

Jeg støder ofte på forskellige senkomplikationer, når jeg skriver om de mulige konsekvenser ved at have en sygdom som diabetes. Det er ikke altid, at vi kan styre senkomplikationerne. Og selv dem, der har en meget velreguleret sygdom, kan blive ramt af forskellige problemer efter mange år som kronisk syg.

Alligevel er der en række ting, vi kan gøre for bedst muligt at forebygge eventuelle yderligere lidelser. Vi ved, at ben og fødder er særligt udsatte for senkomplikationer ved diabetes, og dette er også de mest almindelige problemsteder. Netop derfor er det vigtigt altid at have godt fodtøj på, som man trives i.

Det kan være nemmere sagt end gjort. Jeg tror, at det er vigtigt at afsætte lidt tid og kræfter til at finde gode sko, der passer til netop dig. Det gælder især, når du træner. Øget aktivitet som for eksempel løb slider mere på fødderne end almindelig daglig bevægelse. Selv har jeg nogle tæer, som er meget slidte og ikke tåler dagens lys. Men heldigvis får jeg jævnligt tjekket fødderne hos lægen. Derfor ved jeg, at “skaderne” skyldes, at jeg er en ivrig løber, snarere end at der er risiko for at udvikle senkomplikationer.

Mine favoritter

For at finde en sko, der passer godt til dig, er det en god idé at opsøge en specialist. Når det gælder træning og aktivitet, vil jeg anbefale dig at tage hen i en velrenommeret sportsbutik. Gerne en af dem, der er udstyret med løbebånd, så du kan få testet skoene ordentligt. Der arbejder mange rigtig dygtige mennesker i sådanne forretninger, og derudover benytter de sig af analyseværktøjer, der kan se på din fodstilling, når du træder ned på foden og er i bevægelse. Dette gør det meget nemmere at finde en skræddersyet sko til dig.

Jeg har selv forskellige favoritter, alt efter hvilken aktivitet jeg laver. Og jeg tænkte, at jeg ville komme med nogle anbefalinger eller tips, som du kan tage med dig, når du skal finde en god træningssko. Det er vigtigt at påpege, at dette er mine favoritter ud fra min fodstilling. Og jeg har prøvet flere forskellige sko, inden jeg fandt dem, jeg virkelig trives med.

LÆS OGSÅ: På dårlige dage skal vi huske på de gode

Hoka

Efter flere års afprøvning har jeg endelig fundet mine yndlingsmærker. Hoka er et af dem. Dette er et mærke, der er blevet reklameret meget for i Norge i de senere år, og deres sko er blevet meget kendte. Jeg tør godt sige, at langt de fleste har hørt om mærket, eftersom de sponserer en række topatleter, der figurerer på tv.

Efterhånden som mærket har udviklet sig, er der også kommet mange forskellige modeller af skoen. Derfor har jeg naturligvis ikke kunnet teste dem alle. Hoka-skoene er særligt kendte for at have ekstremt god stødabsorbering og en kraftig sål, hvilket er godt for dem, der døjer med ømme knæ, hofter eller ankler.

Jeg er meget glad for at vandre og være aktiv i det daglige. Det er trods alt denne type bevægelse, der er den vigtigste for sundheden generelt. Hokas bedst sælgende model, Clifton, har jeg selv haft nogle par af gennem tiden. Den fornyes stort set hvert år. Selv har jeg købt Hoka Clifton 8, som ifølge firmaet selv var sidste efterårs bestseller. Dette er en allround sko, der passer til det meste. Jeg bruger den som nævnt til al mulig aktivitet, der har nok så lav intensitet.

Hoka har også andre modeller, som er mere velegnede til intensiv træning, såsom løb. Her har jeg selv købt den model, der hedder Hoka Rincon 3. Dette er en endnu lettere model end Clifton. Man får mange af de samme fordele med god stødabsorbering, men føler, at man har endnu mere fart i benene med sådan en model. Den er altså perfekt til løb med højere intensitet.

LÆS OGSÅ: Fik type 1-diabetes: – Jeg skulle blive den sejeste af dem alle

Nike

Løbesko fra Nike er næsten altid en sikker vinder. Her finder man noget for enhver smag, uanset om man er nybegynder eller en mere erfaren løber. Jeg har valgt at gå efter en af topmodellerne, der anvendes en del til længere distancer som halvmaraton og maraton. Dette er en sko, man nok skal være ret erfaren for at få glæde af. Hvis du er en ivrig løber på et godt motionsniveau, anbefaler jeg virkelig at prøve denne model! Her får man en unik løbeoplevelse. Modellen hedder Nike Air Zoom Next Tempo % og er vanvittigt let og god på foden.

Hvis du derimod er en person, der foretrækker styrketræning, har Nike også en rigtig god variant her. Forskellen i forhold til løbeskoene er, at disse har en lav og lige sål, som gør, at man får god kontakt med underlaget ved tunge løft. Det bliver nemmere at løfte “gennem” foden, som det så fint hedder. Denne model hedder Nike Metcon og kan anbefales, hvis du dyrker styrketræning, crossfit eller andre lignende aktiviteter.

For at passe på dine ben er det derfor meget vigtigt at vælge de rette sko. Derudover tror jeg, at træningen bliver sjovere, da noget så simpelt som et par sko kan give ekstra motivation. Sørg for at prioritere gode sko til din træning!

LÆS OGSÅ: Sådan kan også du blive glad for fysisk aktivitet

Indholdet på denne hjemmeside er skrevet af og til et nordisk publikum, og kan derfor indeholde kilder, detaljer og information, der tager udgangspunkt i et andet land eller region end dit eget.

Diabetes Type 2 nyhedsbrev