Mad

Tag de sunde madvalg

Glem alt om madtrends, når du har diabetes handler det om at tage sunde madvalg. Her er nogle tip til, hvordan man spiser sundt.


Hvis du har set madlavningsprogrammer eller blot har lagt mærke til eksplosionen af reklamer for nye kogebøger, madprogrammer og lignende, har du måske også bemærket, at ligesom mode har kost og fødevarer det også med at følge nye trends.

Disse pludselige ændringer i mad-trends kan efterlade dig en smule forvirret omkring, hvad du egentlig skal spise, og om du kan tillade dig at være ”med på moden”. I stedet for at undgå nye madlavningsteknikker osv. kan du lære at tilpasse dig til nogle helt grundlæggende ernæringsmæssige retningslinjer for at spise stort set alt.

Ved at følge nogle ernæringsmæssige retningslinjer, som er brede nok til at blive anvendt på enhver form for mad og køkken, kan du tillade dig at tilføje næsten alt til din kostplan. Som man siger, så er variation nøglen til en sund kost.

Her er nogle anbefalinger, som er værd at huske på, når man planlægger et sundt måltid:

Få den rette mængde protein

Ved ethvert måltid bør protein udgøre omkring 20-25 % af det samlede kalorieindhold. Det vil nedsætte glukosekoncentrationen i blodet og appetitten samtidig med, at det øger mæthedsfølelsen. Proteiner er derudover vigtige for1:

  • Væksten (især for børn, teenagere og gravide)
  • Reparationen af væv
  • Immunsystemet
  • Dannelsen af vigtige hormoner og enzymer
  • Bevarelsen af muskelmasse

LÆS OGSÅ: Drikker du nok?

Spis nok kulhydrater til at opfylde kroppens behov

Selvom kulhydrater øger blodsukkeret hurtigere, end fedt og proteiner gør, så er de stadig en essentiel del af kosten. Kulhydrater står for tilførelsen af energi og sørger for, at nervesystemet, nyrerne, hjernen og musklerne fungerer ordenligt. De skal derfor stadig være en del af din kost2.

Hvis du vil træffe sunde madvalg, handler det mere om den type kulhydrater, du vælger

LÆS OGSÅ: ABC’en for egenkontrol

Vælg fuldkorn

Hvide ris er blot brune ris, hvor det yderste lag er fjernet. Det yderste lag indeholder dog en masse fibre, B-vitaminer og vigtige mineraler. Ved at vælge brune ris kan du nedsætte dit kolesterol og beskytte dit hjerte.

Ikke nok med det, så er det også langsomt optagelige kulhydrater, hvilket betyder, at din krop omdanner det til glukose langsommere. Det vil derfor være mindre sandsynligt, at det forårsager en voldsom stigning i blodsukkeret. Derfor er brun ris et sundere valg.

LÆS OGSÅ: Vælg kulhydrater med omhu


Kilder:
1Netdoktor, Mad til diabetikere
2McKinley Illinois, Macronutrients

3 Comments

  1. Avatar
    Kirsten Skyhøj
    7. October 2015 at 21:20 — Reply

    Kære Os med Diabetes
    I artiklen om “Det Sunde valg” er 2 steder markeret med henholdsvis et 1 og 2:
    – Proteiner er derudover vigtige for1
    – (kulhydrater) De skal derfor stadig være en del af din kost2.
    Hvad henviser tallene til?
    Glæder mig til at høre fra jer. Venlig hilsen Kirsten Skyhøj

    • Avatar
      Os Med Diabetes
      8. October 2015 at 9:42 — Reply

      Hej Kirsten!

      Godt set, mange tak for du har gjort os opmærksomme på fejlen.
      Vi manglede at sætte referencerne ind.

      Jeg har nu opdateret artiklen med korrekte referencer. Du kan se dem i bunden.

      /Nicklas

  2. Avatar
    ole pagh-schou
    5. November 2015 at 14:40 — Reply

    Tak for tippet om de “brune” ris!
    Jeg prøver en periode. Mit problem er netop, at mit blodsukkertal er stærkt svingende. Det er det først blevet de seneste år. Har ganske vist i nævnte periode gennemgået 3 operationer i.f.m. modermærkekræft og haft en mindre hjerneblødning/blodprop.
    Mvh.
    OP-S

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *