Aktiv med diabetesLæsernes historier

Hvorfor træner jeg?

Udgivet for første gang: 06.01.22 12:33
Kristi Herje Haga
Skrevet af: Kristi Herje Haga

Kristi har haft diabetes siden 2006. Hun er mor til to drenge - Oliver (født i 2004) og Martinus (født i 2009). Kristus skriver ofte om
hvordan motion og diæt påvirker hendes håndtering af diabetes positivt.

Før jeg fik diabetes, trænede jeg ikke regelmæssigt, og heller ikke i de første par år, efter at jeg havde fået diagnosen. Men de sidste ti år har daglig træning været en del af min hverdag med diabetes. Hvad betyder det for mig og mit helbred?

Mit motto i forhold til træning er: Lidt hver dag. Jeg tilbringer ikke flere timer i et træningscenter et par gange om ugen, men træner omkring en halv time hver dag. Det har jeg altid tid til, hvis jeg prioriterer det. Og det gør jeg så at sige hver dag. Fordi jeg kan se, hvor stor værdi det har for min generelle sundhed og livskvalitet. Træning har en positiv indvirkning på store dele af hverdagen, og jeg har lavet en liste over de vigtigste aspekter.

Blodsukker

Mit blodsukker er nemmest at håndtere, hvis jeg træner tidligt på dagen. Det bliver mere stabilt og forudsigeligt. Og jo mere intensivt jeg træner, desto mere stabilt bliver blodsukkeret. Jeg plejer at køre intervaller på fire minutter med to minutters pause mellem. Løbepassene er overstået på maks. 24 minutter. Det har jeg altid tid til. Hvis jeg ikke når det om morgenen, gør jeg det i løbet af aftenen. Vær opmærksom på, at højintensiv træning om aftenen kan medføre lavt blodsukker om natten. Jeg prøver at undgå at løbe om aftenen og i stedet gå en tur eller styrketræne. Men dette er individuelt.

LÆS OGSÅ: Sådan bliver god sundhed en familieprioritet!

Krop

Det er vigtigt for mig at have en sund og stærk krop. Jeg kan godt lide at holde mig i form og føle, at kroppen fungerer. Hvis jeg dropper træningen et par dage, er der noget, der mangler. Jeg har et par ekstra kilo på kroppen, men kan bedst lide at være slank. Regelmæssig motion bidrager til en slank og stærk krop. Jeg prøver at lægge et par styrketræningspas ind om ugen, men prioriterer at løbe, da jeg synes, at det er sjovest. Min krop er blevet afhængig af, at jeg træner lidt hver dag, og der skal meget til, før jeg dropper træningen en enkelt dag. Regelmæssig træning er mindst lige så vigtigt, når man bliver ældre, og for os kvinder, der kommer i overgangsalderen.

Sjæl og psyke

Jeg fortryder aldrig et træningspas. Og mit bedste råd til at få orden i det kaos, der er i hovedet, er at træne. Enten stopper tankemylderet for en stund, eller jeg finder en løsning på problemerne. Jeg føler mig altid lettere til mode, især på de tungere dage. Jeg siger ikke, at det er løsningen på alle problemer, men det hjælper.

LÆS OGSÅ: Sådan kan også du blive glad for fysisk aktivitet

Håndtering af stress

Jeg er en person, der til tider bliver stresset. Derfor er jeg meget afhængig af god planlægning for at mindske risikoen for stress. Stress påvirker i høj grad mit blodsukker. Det skyder straks i vejret og er svært at få ned igen. Træning er også med til at mindske risikoen for stress. Træning giver overskud, og det er lettere at håndtere uforudsete hændelser og mange arbejdsopgaver. Af og til føler jeg, at jeg har svedt stressen ud, og at jeg kan takle det meste af det, der kommer. Hvis jeg er stresset, kan det også hjælpe med et hurtigt træningspas.

Hvad gør træning for dig?

LÆS OGSÅ: Fik type 1-diabetes: – Jeg skulle blive den sejeste af dem alle

Indholdet på denne hjemmeside er skrevet af og til et nordisk publikum, og kan derfor indeholde kilder, detaljer og information, der tager udgangspunkt i et andet land eller region end dit eget.