Aktiv med diabetesLæsernes historierLev med diabetes

Hvordan undgår man insulinføling under træning?

Udgivet for første gang: 03.04.22
Kristi Herje Haga
Skrevet af: Kristi Herje Haga

Kristi har haft diabetes siden 2006. Hun er mor til to drenge - Oliver (født i 2004) og Martinus (født i 2009). Kristus skriver ofte om
hvordan motion og diæt påvirker hendes håndtering af diabetes positivt.

Det er næsten et kunststykke at planlægge træningen, så man undgår insulinføling. Jeg har prøvet forskellige strategier og fundet en metode, der ofte fungerer.

Noget af det værste, jeg ved, er at skulle afbryde træningen på grund af lavt blodsukker. Og det er sket MANGE gange. OG kommer til at ske mange gange endnu. Det er kedeligt at spise, når man ikke er sulten. Og derudover får man ikke gennemført træningen, sådan som man havde tænkt sig. Jeg har prøvet forskellige metoder til at undgå lavt blodsukker under træning og har fundet ud af, at det skal planlægges ud fra, hvad jeg skal træne og hvornår.

Morgen

Hvis jeg træner lige efter at være stået op, før jeg har spist morgenmad, undgår jeg oftest lavt blodsukker. Jeg har ikke aktiv måltidsinsulin i kroppen (kun langtidsinsulin), og mit blodsukker holder sig stort set stabilt gennem træningspasset. Hvis jeg træner om morgenen, løber jeg stort set intervaller på løbebåndet, og det er overstået på 24 minutter. Det er intensivt, men så længe jeg ikke har måltidsinsulin i kroppen, undgår jeg næsten altid føling. Hvis jeg træner om morgenen, er det for det meste korte træningspas på højst en halv time.

Intervaller

Løber jeg intervaller med aktiv insulin i kroppen, er der stor fare for, at jeg får lavt blodsukker. Her skal jeg time både måltid og insulin i forhold til træningen. Når jeg løber intervaller, bruger jeg 24 minutter på løbebåndet. Det kan gå godt under træningen, men ofte får jeg lavt blodsukker kort tid efter. Måltidsinsulinen er i min krop i 2 timer og 20 minutter efter, at jeg har taget den. Det ideelle for mig er at træne mindst to timer efter, at jeg har taget insulin. Da vil måltidsinsulinen være ude af kroppen, før jeg er færdig med træningen, og for det meste går det fint.

LÆS OGSÅ: Sådan bliver god sundhed en familieprioritet!

Træning med lav intensitet

Hvis jeg skal løbe længe eller træne styrke ud over løbepasset, skal jeg for det meste have tilført kulhydrater under træningen. Jeg har et løbebånd derhjemme, og det er betryggende at løbe langt på det. For det meste sørger jeg for at have hurtige kulhydrater lige i nærheden, som jeg kan fylde på undervejs. Det bedste er noget flydende, som er hurtigt at få i sig uden at tygge. Jeg har fundet ud af, at yoghurt på pose er perfekt, hvis jeg ikke ønsker at stoppe for at spise. Det gør mig heller ikke tung i maven. Hvis jeg er ude at stå på ski eller løber udenfor, har jeg gerne chokolade eller “love hearts” med. Det virker hurtigt, så snart jeg begynder at få lavt blodsukker. Jeg sætter gerne tempoet ned også, hvis jeg ser, at det begynder at falde.

Styrketræning

Hård styrketræning får også blodsukkeret til at falde hurtigt. Hvis jeg skal træne styrke mindre end to og en halv time efter et måltid, tager jeg mindre insulin. Hvis ikke, er jeg sikker på at få lavt blodsukker. Nogle gange er jeg nødt til at korrigere dosen efterfølgende. Men jeg vil hellere ligge lidt højt under træningen og tage en dosis bagefter. Man skal selvfølgelig være forsigtig med at træne med højt blodsukker. Det anbefales ikke at træne, hvis blodsukkeret er 15 mmol/l eller derover. I nogle tilfælde bruger jeg træning til at få mit blodsukker ned, men ikke hvis det er over 15.

Det er mine regler. Det er vigtigt at finde ud af, hvad der passer til dig. Jeg bruger sprøjter med basaldosis og måltidsinsulin, og jeg ved, at det er anderledes for dem, der for eksempel bruger en pumpe. Prøv dig frem, og vær ikke bange for at fejle. Sørg for at have insulin og følingsmad i nærheden, når du træner – så skal det nok gå godt. 😊

LÆS OGSÅ: Fik type 1-diabetes: – Jeg skulle blive den sejeste af dem alle

Indholdet på denne hjemmeside er skrevet af og til et nordisk publikum, og kan derfor indeholde kilder, detaljer og information, der tager udgangspunkt i et andet land eller region end dit eget.

Diabetes Type 2 nyhedsbrev