Læsernes historier

Hvor vigtig er søvn for os med diabetes?

Udgivet for første gang: 07.08.22
Kristi Herje Haga
Skrevet af: Kristi Herje Haga

Kristi har haft diabetes siden 2006. Hun er mor til to drenge - Oliver (født i 2004) og Martinus (født i 2009). Kristus skriver ofte om
hvordan motion og diæt påvirker hendes håndtering af diabetes positivt.

Søvnproblemer er blandt de mest almindelige sundhedsproblemer i Norge. For os med diabetes kan nattesøvnen være særligt udfordrende på grund af svingende blodsukker.

I de senere år er jeg blevet mere og mere optaget af, hvordan søvnen påvirker mit helbred. Jeg plejede at elske at gå sent i seng, og jeg var altid træt om morgenen. Ofte lå jeg om eftermiddagen og sov i en halv time. Dette fungerer sandsynligvis for mange, men jeg har fundet ud af, at det er bedre at sove godt og sove nok timer om natten i stedet for at “indhente” det om dagen. Jeg mærker en markant forskel på, hvor oplagt jeg er, og det er godt for min diabetes.

Tidligt i seng

Det vigtigste er at komme tidligt i seng. Det er lettere sagt end gjort for mange. Jeg kan godt lide at være i seng klokken halv ti og slukke lyset klokken ti. Jeg falder ikke altid i søvn, men det er rart at ligge i sengen og finde ro. Lade tankerne vandre. Faktisk falder jeg hurtigere i søvn, hvis jeg går tidligt i seng. Hvis jeg går i seng, når klokken er over elleve, er det svært at falde til ro. Det er også godt at gå i seng og stå op samme tid hver dag. Også i weekenden. Det giver mig en bedre søvn, selvom det ikke er praktisk muligt hver eneste uge. Men for min diabetes og mit generelle helbred er det bestemt bedst.

LÆS OGSÅ: Er du pårørende til en person med diabetes? Disse råd kan redde liv!

Følingsmad på natbordet

Personligt får jeg insulinføling flere gange om ugen. Desværre. Særligt i perioder med meget aktivitet, hvor jeg er stresset, har jeg hyppigere insulinføling om natten. Inden jeg går i seng, sørger jeg for at have noget liggende på natbordet, som er hurtigt at få i sig, når blodsukkeret bliver lavt. Hvis jeg glemmer det og skal ud i køkkenet i løbet af natten, tager det længere tid at falde til ro igen. Det er også vigtigt at få noget, der holder blodsukkeret stabilt, og ikke bare en hurtig stigning, hvorefter det falder igen. Denne balancegang kan være udfordrende, synes jeg. På det seneste har jeg brugt myslibarer som følingsmad om natten. De indeholder både hurtige og langsomme kulhydrater.

Træn tidligt om dagen

Motion er vigtigt for at holde blodsukkeret stabilt. Men hvis jeg træner om aftenen, bliver søvnen dårligere, og der er større chance for lavt blodsukker om natten. Hvis jeg træner om morgenen, er det absolut det bedste. Et hurtigt træningspas inden dagen starter. Jeg anbefaler alle at afprøve det, både i forhold til blodsukker og energi resten af dagen.

LÆS OGSÅ: Tak til en hverdagshelt!

Gå ikke sulten i seng

Hvis jeg går sulten i seng, fører det til dårlig søvn, og for det meste må jeg stå op og spise i løbet af natten. Det er dårligt både for min diabetes og nattesøvnen. Jeg spiser mit sidste måltid ved nitiden, gerne langsomme kulhydrater i form af havregrød eller et proteinrigt måltid med mejeriprodukter i form af eksempelvis hytteost eller skyr. Jeg passer også på, at jeg ikke får koffein efter klokken seks. Det er meget individuelt, men for mig påvirker koffeinindtaget især søvnen.

Hvad gør du for at sove godt med diabetes?

LÆS OGSÅ: Fik type 1-diabetes: – Jeg skulle blive den sejeste af dem alle

Indholdet på denne hjemmeside er skrevet af og til et nordisk publikum, og kan derfor indeholde kilder, detaljer og information, der tager udgangspunkt i et andet land eller region end dit eget.