Læsernes historier

God versus mindre god følingsmad

Udgivet for første gang: 18.08.21 15:07
Kristi Herje Haga
Skrevet af: Kristi Herje Haga

Kristi har haft diabetes siden 2006. Hun er mor til to drenge - Oliver (født i 2004) og Martinus (født i 2009). Kristus skriver ofte om
hvordan motion og diæt påvirker hendes håndtering af diabetes positivt.

Lavt blodsukker og insulinføling er noget, vi diabetikere oplever dagligt. Så skal vi hurtigt have noget mad. Men hvad skal vi vælge? Mad, vi godt kan lide, eller mad, vi er mindre glade for?

Jeg står ofte i et dilemma, når jeg skal beslutte, hvad jeg skal spise, når mit blodsukker er lavt. Det gælder for det meste, når jeg er hjemme, eller når jeg skal planlægge nattens følingsmad. Dilemmaet er, at hvis jeg tager noget, jeg kan rigtig godt kan lide, risikerer jeg at spise alt for meget og få højt blodsukker. Hvis jeg spiser noget, jeg ikke er så glad for, er chancen for overspisning meget mindre. Samtidig tror jeg, at insulinføling er diabetikeres “guilty pleasure”, så de kan spise noget, der øger blodsukkeret hurtigt. Så hvad skal man gå efter?

Bestil Accu-Chek Guide

Natten

Jeg tror, at jeg spiser om natten mindst tre gange om ugen. Desværre får jeg ofte lavt blodsukker om natten, og sådan tror jeg, at det vil være, så længe jeg bruger insulinpen i stedet for en pumpe. Jeg bilder mig selv ind, at det er lettere at undgå føling om natten, når man bruger en pumpe og kan nedjustere insulintilførslen. For mig er natlig føling ofte forbundet med overspisning. Især hvis jeg går ned i køkkenet for at spise. Derfor har jeg altid noget liggende på mit natbord.

Det har hjulpet mig i kampen mod at spise for meget. Men hvad har jeg liggende på natbordet? Jo, det varierer meget. Men jeg kan se, at hvis jeg har noget liggende, som jeg er lidt for glad for, eksempelvis chokolade, spiser jeg meget mere, end hvis det er rosiner. Har jeg chokolade, kan jeg vågne og faktisk have lyst til chokolade midt om natten, selvom jeg ikke har insulinføling!

Cyklusser

Derfor har jeg stort set kun chokolade på natbordet omkring jul. Så under jeg mig selv mælkechokolade med peberkage, som er min absolutte favorit, og som heldigvis kun kan købes op til jul. På hverdage forsøger jeg at holde mig til noget sundt, såsom æble, gulerod, yoghurt eller juice. Proteinbaren fra Eldorado fungerer også godt, hvis jeg kun tager den med ind i soveværelset. De er jo utroligt gode! Jeg har også købt den færdiglavede grød, der er beregnet til babyer. Den er god, men ikke så god, at man vil have mere end én.

LÆS OGSÅ: Brillerne fra helvede!

Dilemma

Et andet dilemma er, at hvis jeg har noget på natbordet, jeg ikke er så vild med, kan jeg spise for lidt og vågne med føling igen kort efter. Dette sker især, når jeg spiser rosiner og gulerod (orker ikke at spise ret meget gulerod, før jeg sover igen). Og når jeg er oppe tre-fire gange for at spise, bliver natten temmelig ødelagt. Derfor må jeg veje for og imod og måske se på andre typer følingsmad.

LÆS OGSÅ: Fordi du har diabetes…

Dagen fungerer bedre

Det er meget nemmere at få lavt blodsukker i løbet af dagen, synes jeg. Så kan jeg spise lidt og holde øje med, hvor meget det går op, før jeg eventuelt spiser mere. Jeg er fan af flydende kost, når jeg har lavt blodsukker om dagen. I øjeblikket er det Biola, som er favoritten. Mit blodsukker stiger hurtigt, når jeg spiser mejeriprodukter. Samtidig er der gavnlige bakterier i Biola. Der ryger også en del gulerødder ned om dagen. MEN jeg kan også spise chips, chokolade og snacks. Især hvis mit blodsukker bliver meget lavt, og dømmekraften forsvinder.

Hvad spiser du som følingsmad om natten?

LÆS OGSÅ: Autopilot

Indholdet på denne hjemmeside er skrevet af og til et nordisk publikum, og kan derfor indeholde kilder, detaljer og information, der tager udgangspunkt i et andet land eller region end dit eget.

Bestil Accu-Chek Guide