Aktiv med diabetesLæsernes historier

Gode grunde til at lave et motionsrum derhjemme

Udgivet for første gang: 31.07.22
Kristi Herje Haga
Skrevet af: Kristi Herje Haga

Kristi har haft diabetes siden 2006. Hun er mor til to drenge - Oliver (født i 2004) og Martinus (født i 2009). Kristus skriver ofte om
hvordan motion og diæt påvirker hendes håndtering af diabetes positivt.

I de sidste otte år har jeg haft et simpelt motionsrum derhjemme. Det har været guld værd af flere grunde.

Jeg har til tider været bange for lavt blodsukker, når jeg træner. Det gælder især i træningscentret, og hvis jeg er ude at løbe i skoven. Da jeg flyttede til en ny bolig for otte år siden, stod et motionsrum højt på listen. Og der er gode grunde til, hvorfor man bør bestræbe sig på at kunne træne hjemme.

Ingen stress ved insulinføling

Dette er det vigtigste for mig. Hvis jeg får lavt blodsukker under træning derhjemme, kan jeg spise eller drikke noget hurtigt, uden at nogen ser mig, eller at jeg må afbryde træningen for længe, så nogen “tager” træningsmaskinerne fra mig. Jeg kan træne med lavere blodsukker, end jeg tillod mig selv, da jeg trænede i træningscentret. Jeg forstår, at mange ikke oplever dette som et problem, men for mig var insulinføling under træning en stressfaktor.

LÆS OGSÅ: Fik type 1-diabetes: – Jeg skulle blive den sejeste af dem alle

Mulighed for at træne, også når der kun er lidt tid

Hverdagen kan være meget hektisk, og det kan være svært at få tid til træning. Med adgang til træning i huset er det muligt at få et træningspas lagt ind alligevel. Jeg kan selv godt lide at træne om morgenen før arbejde, og det ville have været praktisk talt umuligt uden et motionsrum. Det gælder også i forhold til børn og børnepasning. Selv da børnene var små, fik jeg presset træningen ind stort set hver dag, da jeg slap for at forlade huset og skaffe børnepasning. Jeg har ofte trænet, før de stod op, eller efter at de var gået i seng.

LÆS OGSÅ: På dårlige dage skal vi huske på de gode

Ingen undskyldning for ikke at træne

Motion er ekstra vigtigt for os med diabetes. Det står ikke til diskussion. I en travl hverdag kan det være svært at nå. Det bedste er, hvis det er let tilgængeligt, så det ikke bliver stressende, og man skal bruge en masse tid på at komme til og fra. Hvis du har mulighed for at træne hjemme, er der få undskyldninger, der er gode nok til, at du ikke når det. Ofte er 20 minutter tilstrækkeligt. Og lidt er bedre end ingenting.

Du sparer penge i det lange løb i forhold til at gå i træningscenter

Mange tror, at det er dyrt at have et motionsrum derhjemme. Men det behøver det ikke at være. Selv har jeg et løbebånd. Det er det dyreste udstyr, jeg har, og det kostede 12.000 kroner. Prisen på løbebånd er faldet meget de senere år, og der er også rimelige alternativer til konditionstræning. Jeg har kettlebells, der er købt hos Biltema, og andet simpelt udstyr, der ikke har kostet ret meget. Jeg vil tro, at jeg sammenlagt har brugt 15.000 kroner.

Jeg har haft motionsrummet i otte år. Det er en månedlig udgift på 156 kroner. Det er meget billigere end medlemskab af et fitnesscenter. Derudover er der flere personer i huset, der bruger motionsrummet, så den faktiske udgift er lavere. Mange tror, at de ikke har plads. Men det meste af udstyret kan flyttes rundt, og nogle løbebånd kan endda slås sammen, så de ikke fylder ret meget.

Træner du derhjemme?

LÆS OGSÅ: Sådan kan også du blive glad for fysisk aktivitet

Indholdet på denne hjemmeside er skrevet af og til et nordisk publikum, og kan derfor indeholde kilder, detaljer og information, der tager udgangspunkt i et andet land eller region end dit eget.