Aktiv med diabetesLæsernes historierLev med diabetes

Træning og tandbørstning: Hvad har de to ting til fælles?

Udgivet for første gang: 27.02.22
Magnus Aulstad
Skrevet af: Magnus Aulstad

Jeg hedder Magnus, er født i 1995 og kommer fra Lillehammer, hvor jeg også er bosat. Jeg fik type 1-diabetes som 16-årig, mens jeg boede alene på et værelse langt hjemmefra. Ud over at være lærerstuderende er jeg lidenskabeligt optaget af træning og bruger meget tid på det.

En omgang tandbørstning er vel ikke noget, man frygter? Det er noget, langt de fleste af os gør et par gange om dagen af vane eller som en daglig rutine. Hvad kan vi lære af tandbørstning, som vi kan bruge som en del af gode træningsvaner?

I den evige jagt på gode træningsrutiner er jeg fortaler for at finde hjælpemidler, der gør, at træningen bliver en rutine, vi udfører uden at tænke så meget over det. Hvis træning bliver noget stort og altopslugende og noget, vi frygter, kan det være svært at komme afsted. Så ender det med, at vi kun træner af og til, og de gode vaner og rutiner, der kan gøre det lettere at stabilisere blodsukkeret, udebliver. Et af de hjælpemidler, jeg nævner, kan være at tænke på hvert træningspas som en tandbørstning.

Ligheder med hensyn til frekvens


For at opretholde eller forbedre formen skal du være fysisk aktiv ofte. Der skal dog ikke så meget til for at opnå en sundhedsmæssig effekt, uanset om det gælder bedre kondition, mere styrke eller en nemmere hverdag med diabetes (blodsukkerkontrol). Sådan er det også med tandbørstning.

Du børster tænder hver dag for at opretholde god mundhygiejne, få bedre ånde og hvidere tænder. Her skal der heller ikke så meget til for at opnå en effekt. For eksempel er det ikke særligt hensigtsmæssigt kun at børste tænder 3 gange om ugen i 20 minutter ad gangen, og det samme gælder træning. Hvis du træner 3 gange om ugen, er du i øvrigt nået meget langt med hensyn til at opretholde et godt helbred.

Men min pointe er, at det er meget bedre at træne ofte, måske hver dag. Men i kortere tid, end hvis man træner 3 gange om ugen i 3-4 timer ad gangen. Når jeg sammenligner træning med tandbørstning, mener jeg, at det er langt bedre at børste tænder 1-2 gange om dagen i 2-3 minutter, og det gælder også træning og fysisk aktivitet. Hvis du kan være fysisk aktiv i 30-60 minutter hver dag, er det både bedre og mere motiverende end at være det nogle få gange om ugen og i uendeligt lang tid.

LÆS OGSÅ: Sådan bliver god sundhed en familieprioritet!

Effekterne, vi ikke tænker over

En anden faktor, hvor træning og tandbørstning kan sammenlignes, og hvor vi kan bruge dele af tankegangen fra det at børste tænder, er al den effekt, man faktisk opnår ved at udføre disse to aktiviteter. Det er noget, man ikke nødvendigvis tænker over. Man skal bare gøre det, fordi man ved, at det er godt for en. For eksempel børster man ikke bare tænder for at få hvidere tænder eller bedre ånde. Man gør det også for at undgå huller, tandsten og syreskader og beskytte emaljen.  

Det samme gælder træning. Du tager ikke bare til træning for eksempelvis at holde vægten eller konditionen ved lige. Du træner lige så meget af hensyn til dit mentale helbred. Den gode følelse bagefter, bedre blodgennemstrømning, bedre hjerte- og hjernefunktion og bedre mobilitet. Og så træner du for at holde alderdommen på afstand. 

Alle disse faktorer er noget, de fleste af os ikke tænker ret meget over, mens vi er midt i træningen. Det er en del af en god rutine og en vane. Ligesom vi børster tænder. Fordi vi ved, at det er godt og nødvendigt.

LÆS OGSÅ: Sådan kan også du blive glad for fysisk aktivitet

En daglig vane

Hvis du når til et stadie, hvor træning bliver ligesom at børste tænder, er du kommet meget langt i retning af bedre sundhed. Uanset hvad du ønsker at opnå med træningen.  Min pointe er, at hvis man kan indstille sig på, at træning og fysisk aktivitet er lige så vigtige vaner som at børste tænder, bliver det meget lettere og mere lystbetonet.

At børste tænder hver dag er ikke ligefrem verdens største problem. Og sådan kan det også være med træning. Træning behøver ikke at være noget stort og farligt. Eller noget, man skal lave et stort nummer ud af. Det vigtigste for de fleste af os er at få bevæget sig lidt hver dag. Få hjertet til at pumpe en gang imellem og på sigt opleve både mestring, sundhedsmæssige effekter, bedre regulering af blodsukkeret, vægtregulering, eller hvad målet måtte være.

Med andre ord: Vi børster tænder hver dag, fordi vi ved, at det er godt for os, uden at vi tænker så meget over det. Hvorfor ikke have den samme indstilling til træning?

LÆS OGSÅ: Fik type 1-diabetes: – Jeg skulle blive den sejeste af dem alle

Indholdet på denne hjemmeside er skrevet af og til et nordisk publikum, og kan derfor indeholde kilder, detaljer og information, der tager udgangspunkt i et andet land eller region end dit eget.

Diabetes Type 2 nyhedsbrev