Læsernes historier

Tips til et mere stabilt blodsukker

Udgivet for første gang: 17.07.22
Kristi Herje Haga
Skrevet af: Kristi Herje Haga

Kristi har haft diabetes siden 2006. Hun er mor til to drenge - Oliver (født i 2004) og Martinus (født i 2009). Kristus skriver ofte om
hvordan motion og diæt påvirker hendes håndtering af diabetes positivt.

Jeg bestræber mig på at holde blodsukkeret stabilt. Det er bedst for både kroppen og psyken. Det er en udfordring at opnå det, men jeg bliver ved med at prøve og fejler stadigvæk. Her har jeg samlet nogle af mine bedste tips til at få et mere stabilt blodsukker.

1. Spis naturlige fødevarer

Rene råvarer er absolut det bedste for mit blodsukker. Det gælder kød, fisk, grøntsager og andre madvarer. Jeg bestræber mig på at spise så rent som muligt til de fleste måltider. Jeg laver stort set al maden fra bunden. Så er det nemt at vide, hvad man putter i munden. Hvis jeg spiser ude, er det selvfølgelig sværere, men jeg plejer at bede om at få eksempelvis ren salat uden dressing eller vinaigrette, som ofte indeholder en masse sukker, der forstyrrer blodsukkeret.

2. Træn regelmæssigt

Jeg træner hellere lidt hver dag end i længere tid tre gange om ugen. Uanset hvad, er det vigtigste, at man træner og får pulsen op under træningen. Det gør underværker for blodsukkeret, får det ned, hvis det er højt, og stabiliserer det gennem hele dagen. Det bedste er at træne så tidligt på dagen som muligt. Så har det en effekt på blodsukkeret resten af dagen. Afprøv, hvad der passer til dig og din dagligdag. Men husk på, at det ikke er meget, der skal til, for at det har en stor indvirkning på både blodsukkeret og helbredet.

LÆS OGSÅ: Fik type 1-diabetes: – Jeg skulle blive den sejeste af dem alle

3. Spis færre hurtige kulhydrater

Et par år efter, at jeg fik type 1-diabetes, undgik jeg alle hurtige kulhydrater i flere år. Jeg spiser stadig minimalt med hurtige kulhydrater, fordi det påvirker mit blodsukker og gør det ustabilt. Det værste er sukker og hvedemel. Det spiser jeg aldrig. Det samme gælder almindelig pasta og ris. Blodsukkeret bliver højt, før det falder helt ned. Heldigvis findes der gode erstatninger for sukker og en anden type mel at lave mad med, som er mere blodsukkervenlig end hvedemel.

LÆS OGSÅ: Tag de sunde madvalg

4. Bevæg dig

Træning er vigtig, og det er bevægelse også. Hvis du har et stillesiddende job, er det vigtigt at flytte sig og tage pauser indimellem. Tag trappen i stedet for elevatoren. Om eftermiddagen, og når sofaen kalder på dig, kan du indimellem tage fem minutter, hvor du hopper lidt på gulvet eller laver nogle enkle styrkeøvelser. Hvis du har et aktivitetsarmbånd, kan du sætte et mål for den daglige aktivitet ud fra dit udgangspunkt.

5. Rutiner og regelmæssighed

Mit blodsukker opfører sig bedst, når jeg lever forudsigeligt og har samme rutiner. Det lyder kedeligt, men i hverdagen er det rigtig fint. Har jeg gode rutiner, træner og spiser regelmæssigt og rent, er det nemt at holde blodsukkeret stabilt. For det meste fungerer det rigtig godt, og når jeg holder weekend og tager på ferie, er jeg ikke lige så nøje.

Hvad er dine bedste fif til at holde blodsukkeret stabilt?

LÆS OGSÅ: Er du pårørende til en person med diabetes? Disse råd kan redde liv!

Indholdet på denne hjemmeside er skrevet af og til et nordisk publikum, og kan derfor indeholde kilder, detaljer og information, der tager udgangspunkt i et andet land eller region end dit eget.