Aktiv med diabetes

10 gode grunde til at dyrke motion

Der er mange gode grunde til at være fysisk aktive, især for mennesker med diabetes. Her er 10 gode grunde og 7 smarte huskeregler.

Bestil Accu-Chek Guide

Skrevet af Aria Hadad
Alle mennesker har godt af at bevæge sig, uanset om de har diabetes eller ej. Men hvis du skulle have glemt det, har Diabetesforeningen lavet en liste over alle de gode ting, motion og bevægelse gør for dig, der har diabetes.

Du kan dyrke motion på mange forskellige måder. Det vigtigste er at finde en aktivitet, du kan lide.

Løb og intervalgang er eksempler på to gode motionsformer, da du selv styrer, hvornår og hvor du vil motionere. Og fordi det ikke kræver nogen forkundskaber.

10 gode grunde til at dyrke motion:

  1. Sænker dit blodsukker midlertidigt
  2. Sænker blodtryk og kolesteroltal på lang sigt
  3. Øger dit velvære, både fysisk og psykisk
  4. Øger virkningen af din insulin
  5. Gør det lettere at tabe sig
  6. Modvirker stress, depression og angst
  7. Opbygger og bevarer musklerne
  8. Styrker knoglerne
  9. Giver bedre hjertefunktion
  10. Giver bedre søvn

LÆS OGSÅ: 5 gode tips til at sænke langtidsblodsukkeret

7 huskeregler om motion, hvis du har diabetes

1: Motionér 1-3 timer efter, at du har spist

2: Mål dit blodsukker, før du begynder moderat til høj intensitetstræning

3: Spis noget mad, hvis du har lavt blodsukker

4: Har du højt blodsukker, mål, om du har ketoner i kroppen, og tilfør evt. insulin

5: Spis ekstra mad under aktiviteten, hvis du træner mere end 30 minutter

6: Reducér insulindosis, efter at du har været aktiv

7: Vær opmærksom på lave blodsukre om natten efter fysisk aktivitet. Spis evt. lidt natmad, inden du går i seng.

LÆS OGSÅ: Alt kan lade sig gøre

Accu-Chek Guide

1 Comment

  1. Avatar
    KAZEM
    3. September 2015 at 13:02 — Reply

    hej…
    Jeg har tendens til diabetis typ2, jeg bliver tjekket 3-4 gange hos min egenlæge(herunder koletroltal,blodsukker, blodtryk, vægt, afog til D-vitaminer, jern og mm.) jeg måler selv min blodsukker , den varierer
    mellem6-7,5mmol om morgenen. den her
    gang var jeg blevet målt
    hos min egen læge, og resultat var ok og normal. jeg dyrker motion(enten løbe 3 gange om ugen eller gåtur 4 gange om ugen). for tre år siden blev jeg konstateret af egen læge, at jeg er diabetis type 2, men som jeg sagt ovenstående varierer min labs reultat, nogle gange har jeg højre blod sukker hvorimod andre gang ser normalt ud. jeg har indtilvidere ikke indtaget nogle form af medicin hverken metamorfin eller imod kolestrolal og imod blodtryk. jeg er særlig opmærksom på min kost og motion- jeg spiser hellere ikke fem små måltider om dagen. mit spørgsmål er: 1.
    Er det ifølge min ovenstående beskrivelse ok., at jeg ikke tager nogle piller for blodsukker, kolestroltal, blodtryk, da jeg holder min vægt, dyrker motion og viser hensyn til min kost?
    2.efter min egen overbevisning og vurdering vedr.
    diabetis-2 siger til mig selv, at så længe jeg godt
    kan holde min blodsukker under kontrol, så er det ikke nødvendigt at tage metamorfin, der godt kan ødelægge min andre organer i kroppen, men min egen læge synes, at jeg godt må tage en sådan medicin for at forebygge andre sygedomme senere hen i livet. hvad er jeres råd vedr. dette spørgsmål.?
    3.Er det nødvendigt, at man måler sin blodsukker derhjemme, når man bliver kontrol ang.
    blodsukker og mm. 3 gange om året.?
    4-er man diabetis type 2, når man har fået at vide fa sin egen læge, at lab.’s resultat viser normalt og man selv holder øje med sin blodsukker og mm.?
    Bedes venligst besvare de omtalte spørgsmål rækkefølge snarest, på forhånd mange tak!
    mvh
    kazem

    vh
    kazem

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *