Lev med diabetesNy med diabetes

Mennesker med diabetes kan forbedre deres helbred gennem kosten

Udgivet for første gang: 09.11.20 10:16
Bidragydere
Skrevet af: Bidragydere

Dette er indhold oprettet af forfattere fra vores internationale netværk.

Mad er en meget vigtig del af håndteringen af diabetes. Det, vi tilbereder og spiser, kan bidrage til en konkret forbedring af vores sundhed.

Et boom inden for madlavningsprogrammer har vakt interessen blandt mange mennesker i hele verden. Men den hektiske daglige rutine har sat en begrænsning for den tid, vi har til rådighed i køkkenet.

Bestil Accu-Chek Guide

Den nye coronaviruspandemi, der kom bag på alle, har ændret dette scenarie en smule. Med behovet for at holde social afstand er det blevet virkeligheden for mange mennesker at arbejde hjemmefra. Og ved at opholde sig hjemme i lang tid er mange nu blevet klar over, hvor vidunderligt det er at afprøve nye ting med mad. Denne nye vane er vigtig for alle.

LÆS OGSÅ: ABC’en for egenkontrol

Sådan får du en sund kost

Sund kost bidrager med mange fordele for mennesker med diabetes. Ifølge IDF Diabetes Atlas fra 2019 er der mere end 463 millioner mennesker med diabetes rundt om i verden. Forskning viser, at et flertal af tilfældene, op til 80 % ifølge nogle undersøgelser, af type 2-diabetes kunne være forebygget gennem sund kost og regelmæssig fysisk aktivitet.

En sund kost omfatter:

  • at reducere dit kalorieindtag, hvis du er overvægtig
  • at erstatte mættet fedt (f.eks. fløde, ost, smør) med umættede fedtstoffer (f.eks avocado, nødder, oliven og vegetabilske olier)
  • spise kostfibre (f.eks. frugt, grøntsager, fuldkorn)
  • undgå tobaksforbrug, overdreven alkoholindtag og tilsat sukker.

Den nye coronaviruspandemi har fået os til at fremhæve betydningen af diabetesbehandling. Diabetes betragtes som en risikofaktor i forhold til at opleve alvorlige komplikationer i forbindelse med COVID-19 ifølge American Diabetes Association.

LÆS OGSÅ: Sådan lykkes du med struktureret blodsukkermåling

Hvad skal man vælge, og hvad skal man vælge fra?

Når du selv er kokken, kender du alle ingredienserne, og et øget fokus på fødevarekvalitet kan hjælpe dig med at styre dit blodsukker (glukose) og dit kalorieindtag. Når du tilbereder din mad derhjemme, har du sundere alternativer at vælge imellem og færre fristelser og dermed mulighed for at træffe de bedste valg.

Det er en tilegnelsesproces, så du skal ikke føle, at du skal kunne alt på én gang. Når personer med diabetes kaster sig ud i at lave sundere mad derhjemme, er der nogle fødevarekategorier, som er sikre vindere. Et godt eksempel er kostfibre – de findes primært i frugt, grøntsager, fuldkorn og bælgfrugter. Hos mennesker med diabetes kan fibre – særligt opløselige fibre – bremse optagelsen af sukker og bidrage til at forbedre blodsukkerniveauer. 

Sørg for at bruge havre, ærter, bønner, æbler, citrusfrugter, gulerødder, byg og psyllium, når du tilbereder måltider.

Samtidig er det vigtigt at vide, hvad der skal begrænses og i nogle tilfælde endda undgås. Fødevarer med et højt indhold af mættet fedt (såsom stegte fødevarer), sukker og salt bør begrænses eller helt undgås.

Mennesker med diabetes kan forbedre deres helbred gennem kosten. Sund mad spredt på en tallerken.
Illustration foto: Roche Diabetes Care.

Et andet godt tip til en god, hjemmelavet kost er serveringsstørrelsen. Sørg for ikke at spise for meget – selv for meget af noget godt kan være for meget. Tal med dit sundhedsteam om indtagelse af alkohol, da anbefalingerne kan variere.

LÆS OGSÅ: Type 2-diabetes starter muligvis mere end 20 år før diagnosen

Lav en plan, der fungerer for dig

Der findes ikke én madplan, der fungerer for alle med diabetes. Den bedste fremgangsmåde er at søge vejledning hos en underviser og/eller ernæringsekspert med speciale i diabetes, der kan lære dig at tilberede nemme, velsmagende og afbalancerede retter, som fungerer bedst muligt for dig og for håndteringen af din diabetes.

Gode vaner og evnen til at tilberede sunde måltider af høj ernæringsmæssig kvalitet er afgørende for dit helbred og har mange fordele. At spise godt er et vigtigt skridt mod egenomsorg. Husk, at forandringerne ikke sker natten over, og en fejlfri kost er en urealistisk forventning. Lad det være et mål at lave aftensmad 3-4 ganger om ugen, og sæt derefter hyppigheden gradvist op. Hvert eneste skridt, du tager for at forbedre dit helbred, er det værd!

Kilder:
– International Diabetes Federation,
About diabetes – diabetes type 2
– American Diabetes Association,
How Covid-19 Impacts people with Diabetes
– Pubmed.gov,
Prevention and management of type 2 diabetes: dietary components and nutritional strategies
– Mayoclinic.org,
Dietary fiber: Essential for a healthy diet
– NHS.UK,
Fat: the facts – Eat well
– NHS.UK,
How to cut down on sugar in your diet
– NHS.UK,
Salt: the facts – Eat well

Bestil Accu-Chek Guide