Aktiv med diabetes

Derfor bør du prioritere konditionstræning

Udgivet for første gang: 05.06.22
Magnus Aulstad
Skrevet af: Magnus Aulstad

Jeg hedder Magnus, er født i 1995 og kommer fra Lillehammer, hvor jeg også er bosat. Jeg fik type 1-diabetes som 16-årig, mens jeg boede alene på et værelse langt hjemmefra. Ud over at være lærerstuderende er jeg lidenskabeligt optaget af træning og bruger meget tid på det.

At træne konditionen har en rigtig god effekt på sundheden! Her fortæller Magnus, hvorfor du bør prioritere konditionstræning!

At vælge træningsform kan være lidt af en jungle at bevæge sig ud i og kan i værste fald få mange til at føle, at træningen bliver så overvældende, at de helt lader være. Der er lige så mange måder at træne og bevæge kroppen på, som der er mennesker, der har en mening om, hvilken aktivitet man bør prioritere. Med andre ord er der ikke noget rigtigt svar, og det vigtigste er, at du stoler på dig selv, lytter til dine egne lyster og finder en træningsform, du trives med.

Ikke desto mindre er det en god idé at høre andres erfaringer, så du er bedst muligt rustet til at træffe dine egne valg med hensyn til træning. I dette indlæg vil jeg dele min erfaring med konditionstræning og forklare, hvorfor det er noget, alle bør prioritere.

Hjertetræning

Hvis du finder inspiration til træning på Instagram eller andre sociale medier, vil du hurtigt opdage, at det ene indlæg modsiger det andet. Nogle influencere vil hævde, at enhver form for konditionstræning er spild af tid, mens andre hævder, at styrketræning kun er for viderekomne.

Begge dele er naturligvis forkerte, og uanset om du vælger den ene eller den anden form for træning, afhænger det mest af formålet med træningen. For langt de fleste er målet at bevare en funktionel krop og få et godt eller bedre helbred. I så fald tyder det meste på, at en kombination af styrketræning og konditionstræning er det bedste.

LÆS OGSÅ: På dårlige dage skal vi huske på de gode

Få pulsen op

Først og fremmest kan konditionstræning defineres som den aktivitet, der får pulsen til at stige. Når pulsen stiger, arbejder hjertet hårdere, og dermed trænes hjertets evne til at pumpe blod. Det er utroligt vigtigt, fordi hjertet er kroppens vigtigste muskel. Det i sig selv er en god nok grund til, at alle bør få en eller anden form for konditionstræning med i deres rutine.

Konditionstræning behøver imidlertid ikke at være løb, gang, cykling, svømning eller andre måder at bevæge kroppen på, som vi gerne forbinder med øget puls. Hvis du overhovedet ikke er fan af disse klassiske konditionsformer, er der heller ingen grund til at lave dem.

Eftersom det vigtigste er, at pulsen kommer op, vil du hurtigt opdage, at et styrketræningspas får hjertet til at arbejde virkelig hårdt. Det kan eksempelvis gennemføres som en cirkel med mange gentagelser og lidt lettere vægte. Det kan med andre ord være et godt konditionstræningspas såvel som en løbetur eller en hurtig gåtur.

LÆS OGSÅ: Sådan kan også du blive glad for fysisk aktivitet

Daglige gøremål føles lettere

Efter at jeg havde sat styrketræningen i anden række og var begyndt at fokusere mere på konditionstræning, varede det ikke mange uger, før jeg mærkede en positiv forskel. Når konditionen bliver bedre, bliver man mere udholdende i hverdagen. Så føles daglige gøremål pludselig meget nemmere. Det er en følelse, som er svær at beskrive, men som jeg har set flere andre nævne efter at have øget mængden af konditionstræning. I starten vil man nok føle sig mere slidt og træt, fordi nervesystemet har brug for tid til at vænne sig til det nye træningsregime.

Det er dog en proces, der ikke tager ret lang tid. Så når du finder en rutine, du kan opretholde over tid, vil du hurtigt mærke, at det føles lettere at gå på trapper, luge ukrudt i haven, gå ud med skraldespanden, ordne vasketøj og så videre. Kort sagt vil en bedre kondition gøre, at du mærker mere overskud og energi i hverdagen. Tricket er bare at komme igennem den hårde periode, der kan være i starten. Så vil du opleve disse positive effekter. Ved at mærke de gode følelser vil du få mere motivation til at holde ved, fordi du ved, at du gør noget godt for din krop og din sundhed.

Bedre kontrol med blodsukkeret

Hvis man har diabetes, er der endnu flere positive sundhedsgevinster at hente ved at prioritere konditionstræning. Denne form for træning er som regel mere intens end klassisk styrketræning, hvilket i mit tilfælde har ført til bedre kontrol med blodsukkeret. Det gør mig ganske enkelt mere følsom over for insulin, og det bliver langt nemmere at holde blodsukkeret nede. Det er effekter, jeg ikke har mærket lige så godt i den periode, hvor jeg for det meste lavede styrketræning.

For øvrigt er det vigtigt for mig at nævne, at vi alle reagerer forskelligt. Og selvom jeg har nemmere ved at kontrollere mit blodsukker, når jeg laver en masse konditionstræning, betyder det ikke, at det er sådan for alle. Jeg har eksempelvis læst mange artikler om mennesker, der har rigtig god erfaring med at dyrke tung styrketræning for at få bedre styr på blodsukkeret. Som nævnt handler det om at finde ud af, hvad man selv trives med og reagerer bedst på.

LÆS OGSÅ: Fik type 1-diabetes: – Jeg skulle blive den sejeste af dem alle

Konditionstræning

Konditionstræning kan være skræmmende for mange, da det er forbundet med en høj puls, men man behøver ikke at få blodsmag i munden for at opnå gode sundhedseffekter. Jeg vil gerne udfordre dig til at give det en chance. Og at du bliver ved længe nok (2-4 uger) til, at dit nervesystem tilpasser sig til den øgede aktivitet, og du får en så god kondition, at gøremålene i hverdagen føles som en leg.

Hvis du er forælder og ikke har leget med dine børn i flere år, fordi du har manglet overskud, kan du pludselig opleve, at du har så meget energi, at dine børn kæmper med at følge med dig, når I leger. Jeg håber, at du finder dette motiverende nok til at prøve.

LÆS OGSÅ: Sådan bliver god sundhed en familieprioritet!

Indholdet på denne hjemmeside er skrevet af og til et nordisk publikum, og kan derfor indeholde kilder, detaljer og information, der tager udgangspunkt i et andet land eller region end dit eget.