Lev med diabetes

Jeg vil gerne lære mere for at leve bedre

Udgivet for første gang: 27.03.22
Kristi Herje Haga
Skrevet af: Kristi Herje Haga

Kristi har haft diabetes siden 2006. Hun er mor til to drenge - Oliver (født i 2004) og Martinus (født i 2009). Kristus skriver ofte om
hvordan motion og diæt påvirker hendes håndtering af diabetes positivt.

I efteråret 2021 valgte jeg at sætte mig tilbage på skolebænken. Først og fremmest for at lære mere om, hvordan maden kan påvirke mit helbred og min diabetes.

Det er aldrig for sent at lære, har jeg hørt. Så da en veninde spurgte, om vi skulle tage deltidsstudiet “Ernæring og fysisk aktivitet”, sagde jeg straks ja. Jeg er interesseret i mad og kan lide at holde mig i form, så studiet virkede til at være perfekt til mig. Jeg ved en masse, men jeg har ikke papir på, hvad jeg kan. Desuden vil jeg gerne lære mere om, hvad mad og motion betyder for kroppen.

Livsstil

Jeg har lært, at der er meget, man selv kan gøre for at forebygge alvorlig sygdom og sygdomsudvikling. Det, vi spiser, har meget at sige, og ved at træffe bevidste kostvalg kan vi påvirke helbredet. Faktisk er maden vigtigere end fysisk aktivitet, hvis man vil tabe sig. En god og sund kombination af de to er naturligvis bedst. Og en diæt er ikke facit, men skal være en livsstilsændring.

LÆS OGSÅ: Brillerne fra helvede!

Kontrol

Det første, man bør gøre, hvis man vil have styr på, hvad man indtager, er at skrive ned, hvad man spiser til måltiderne. Småspiseri og mellemmåltider bør medtages. Der kan være en masse usundt i en smule mad, og for at få et samlet overblik skal man notere alt, hvad man spiser. Dette bør gøres over nogle dage, hvor man spiser det, man plejer. Der er mange diætister, der kan hjælpe dig med at se på, om det, du spiser, er sundt, og hvordan du kan ændre nogle få ting for at spise sundere.

For mig var overblikket en aha-oplevelse, som har hjulpet mig med at lave små justeringer for at spise sundere. Man kan eksempelvis spise meget store mængder sund mad, inden man når samme antal kalorier, som chips og chokolade indeholder. Og det er så meget sundere for kroppen! Samtidig skal det være tilladt at hygge sig, men med måde.

LÆS OGSÅ: Sådan bliver god sundhed en familieprioritet!

Livsstilssygdom

Mange sygdomme kan forebygges og blive bedre med ordentlig kost og fysisk aktivitet. Hvis du har brug for hjælp til dette og ikke kan gøre det på egen hånd, kan du få hjælp af din læge eller en privat aktør. Selv har jeg benyttet mig af en ernæringsekspert på den klinik, jeg går på. Det har været en hjælp til at komme i gang. Alligevel føler jeg, at jeg selv skal klare det største arbejde. Jeg har fået endnu mere viden om, hvad der er godt for mig. Og man behøver ikke at studere for at få mere at vide om, hvad der er godt for en. Der er masser af nyttige og gode oplysninger på internettet.

Aldrig udlært

Diabetes er en sygdom, som langt fra er stabil. Den ændrer sig med alderen, og det er meget forskelligt, hvordan sygdommen viser sig. Men for mig har det været en stor fordel at få mest muligt at vide om, hvad jeg kan gøre for at leve bedst muligt med den. Og det er ikke kun at få mere viden om selve sygdommen, men også om, hvad der påvirker den, og hvad jeg kan gøre for at leve bedst muligt. Derfor har jeg brug for mere viden. Der kommer hele tiden ny forskning, og andres erfaringer er også nyttige. Jeg vil aldrig holde op med at suge nyttig viden til mig, selvom det ikke er mit mål at efterleve det hele.

Hvordan opdaterer du dig selv for at leve bedst muligt med din diabetes?

LÆS OGSÅ: Fik type 1-diabetes: – Jeg skulle blive den sejeste af dem alle

Indholdet på denne hjemmeside er skrevet af og til et nordisk publikum, og kan derfor indeholde kilder, detaljer og information, der tager udgangspunkt i et andet land eller region end dit eget.

Diabetes Type 2 nyhedsbrev