MadTips og Tricks

5 idéer til diabetesvenlig morgenmad

Udgivet for første gang: 20.02.22
Bidragydere
Skrevet af: Bidragydere

Dette er indhold oprettet af forfattere fra vores internationale netværk.

Har man diabetes, er det på tide at revidere sit morgenmåltid med nogle diabetesvenlige morgenmadsforslag. Hvorfor? En række undersøgelser har vist, at risikoen for, at man spiser for meget i løbet af dagen, bliver mindre, hvis man spiser morgenmad.[i]

Man skal selvfølgelig vælge de rigtige fødevarer for at nyde godt af det. Meget af det vi spiser til morgenmad, indeholder kulhydrater, som kan få ens blodsukker til at ryge i vejret. Man skal også undgå mad med et højt sukker- og fedtindhold, hvis man skal passe på ens vægt.

Lad ikke den forkerte morgenmad hindre dig i at styre dit blodsukker. Det kan være en hjælp at planlægge sine måltider eller sørge for at have rigeligt med sunde muligheder.

LÆS OGSÅ: Tag de sunde madvalg

Diabetesvenlig morgenmad

At starte dagen med et nærende måltid er en fantastisk måde at sikre sin krop brændstof til hele dagen på. Her er et par sunde diabetesvenlige morgenmadsforslag, der er værd at prøve:

1. Æg

Æg er velsmagende, kan tilberedes på mange forskellige måder og er således god morgenmad til personer med diabetes. Et æg indeholder omkring 6 g protein og 70 kalorier. De indeholder desuden også kun få kulhydrater.

En række undersøgelser har vist, at indtagelse af to æg om dagen kan være med til at sænke niveauet af langtidsblodsukkeret (A1C) og det fastende blodsukker.[ii]

Prøv dem som røræg, pocheret eller som spejlæg. En anden idé er at fremtrylle en velsmagende omelet med ens yndlingsgrøntsager.

Stekt æg, diabetesvenlig morgenmad
Illustration foto: Getty images.

2. Havregryn

Selvom havregryn indeholder flere kulhydrater, er det stadig godt at spise til morgenmad for personer med diabetes. Det er de mange fibre i havregryn, der kan hjælpe med at reducere blodsukkeret.[iii]

Man skal bare ikke begå den fejl at drysse en masse sukker på sine havregryn for at gøre dem søde. Tilføj smag og sødme med lidt græsk yoghurt, kanel, nødder eller yndlingsbær.

LÆS OGSÅ: Vælg kulhydrater med omhu

3. Usødet yoghurt

Spring yoghurt med smag over; de indeholder ofte store mængder sukker og fedt. Sats i stedet på den sundere, usødede yoghurt. Græsk yoghurt er et godt valg.

Nogle undersøgelser har endda vist, at det kan være med til at sænke blodsukkeret og gøre det lettere at styre det, hvis man spiser mejeriprodukter som yoghurt.[iv]

Tilsæt lidt tekstur og sødme til din yoghurt med blåbær, hindbær, nødder eller måske endda græskarkerner.

4. Fuldkornstoast med avocado

Det er blevet ret populært at få avocado til morgenmad. Og så er den også sund.

Avocadoer indeholder sunde fedtstoffer og sammen med fiberen i fuldkornsbrød kan denne kombination holde en mæt.

Suppler toasten med et spejlæg eller et kogt æg for lige at øge proteinindholdet. Og så lidt chilisovs, salt eller peber for at give det ekstra smag.

Fuldkornstoast med avocado, diabetesvenlig morgenmad
Fuldkornstoast med avocado. Illustration foto: Getty images.

Hytteost med nødder eller frugt

Hytteost er god mulighed med et højt proteinindhold og en blød smag. Det er således helt perfekt at peppe den lidt op med frugt eller nødder.

At tilføje et mælkeprodukt som hytteost til sin kost kan desuden være med til at nedsætte insulinresistens.[v]

LÆS OGSÅ: Dette er fermentering af grøntsager!

Flere tips til diabetesvenlig morgenmad

  • Skift til noget andet brød. Drop det hvide brød, og vælg i stedet et med fuldkorn.
  • Spis et stykke frugt i stedet for at drikke frugtjuice til morgenmaden.
  • Få rigeligt med protein. Det giver en mæthedsfølelse. Både fedtfattige mælkeprodukter, bælgfrugter, nødder og animalske produkter er gode at få protein fra.
  • Vær opmærksom på kulhydraterne. Hold styr på de kulhydrater, der indtages med morgenmaden. De fylder alle sammen.
  • Sørg for at få fibre. De fordøjes langsomt, så man ikke bliver for hurtigt sulten. Fødevarer som frø, frugt, morgenmadsprodukter med fuldkorn og fuldkornsbrød samt bønner indeholder mange fibre.
  • Gå efter de sunde fedtstoffer. I stedet for pølse og bacon, som har et højt indhold af usunde fedtstoffer, kan man prøve kyllingepølse eller kalkunbacon. Sunde fedtstoffer fås også fra nødder.
  • Hold øje med portionsstørrelserne.
  • Vær opmærksom på det søde tilbehør. Syltetøj, gelé og sirup er fyldt med sukker.

Husk, at det er meget vigtigt at spise morgenmad, hvis man har diabetes. Et sundt morgenmåltid giver brændstof til hele dagen og gør det nemmere at sørge for at spise sundt hele dagen.

Kilder:

[i] Breakfast intake among adults with type 2 diabetes: is bigger better?
[ii] Egg consumption as part of an energy-restricted high-protein diet improves blood lipid and blood glucose profiles…
[iii] The Metabolic Effects of Oats Intake in Patients with Type 2 Diabetes
[iv] Yogurt and Diabetes: Overview of Recent Observational Studies
[v] The Effects of Dairy Intake on Insulin Resistance
15 Healthy Breakfast Ideas for People with Diabetes
10 Best Breakfast Foods for People with Diabetes
Breakfast ideas for people with type 2 diabetes
Diabetes Meal Planning

Indholdet på denne hjemmeside er skrevet af og til et nordisk publikum, og kan derfor indeholde kilder, detaljer og information, der tager udgangspunkt i et andet land eller region end dit eget.